Klient.
Szkoła Policealna KADRA – dzienna, zaoczna i wieczorowa.
Uczy się w niej ok. 500 osób podzielonych na ponad 20 klas.
Problem.
Dlaczego Klient potrzebował makroaplikacji?
Najpierw otrzymałem e-maila z prośbą o opracowanie kilku prostych formuł do obliczania godzin nauczycieli z planu lekcji. Moja szybka i konkretna odpowiedź zaowocowała miłą i dość zaskakującą dla mnie propozycją.
A proszę mi powiedzieć. Podjąłby się Pan zrobienia nam planów? Potrzebujemy je zrobić tak, żeby nam na wieki starczyły. Od zawsze pracowaliśmy na tych co wysłałem i nie było żadnych problemów, dopóki zatrudnialiśmy nauczycieli na umowy zlecenia. Teraz od 1 września w Szkołach muszą być zatrudniani na umowę o pracę i stąd te komplikacje z liczeniem.
sebastian, dyrektor szkoły
W praktyce okazało się, że to tylko wierzchołek góry lodowej i Szkole przydałaby się kompleksowa aplikacja, która wspiera proces układania planów zajęć.
Na dzień dobry otrzymałem cały szereg warunków, które trzeba uwzględnić:
- Zgodność z siatką zajęć MEN. Każde zajęcia mają przypisaną odgórnie liczbę godzin w tygodniu dla danego kierunku studiów.
- „Koncert życzeń”. Większość nauczycieli prowadzi własne biznesy i zgadza się pracować tylko w ustalonych terminach.
- Kolizja terminów. Nauczyciel nie może mieć jednocześnie różnych zajęć w tym samym terminie, bo przecież się fizycznie nie rozdwoi.
- Kolizja sal. Jeśli w danej sali, w wybranym terminie, są już zaplanowane zajęcia – program powinien o tym poinformować.
- Pojemność sal. Niektóre sale mogą nie być wystarczająco pojemne, aby pomieścić całą klasę.
- Pięciodniowy tydzień pracy. Zgodnie z prawem, nauczyciel może mieć zajęcia maksymalnie pięć dni w tygodniu.
- Wolna niedziela w miesiącu. Drugim przywilejem nauczyciela jest przynajmniej jedna wolna niedziela w miesiącu.
Rozwiązania.
Jak pokonaliśmy problem?
Sercem i jednocześnie mózgiem całej aplikacji jest rozbudowany formularz, który podzieliłem na kilka sekcji.
Aby dodać zajęcia do grafika, operator musi się ustawić w komórce, która przecina nazwę klasy i konkretny termin. W tym momencie do formularza ładowane są pewne ustawienia m.in. lista przedmiotów dla danego kierunku. Po wyborze konkretnego przedmiotu, odczytywane są dane nauczyciela prowadzącego i informacje odnośnie kolizji terminów i „koncertu życzeń”. W osobnej ramce pokazana jest także jego liczba zaplanowanych zajęć w bieżącym tygodniu (od poniedziałku do niedzieli). Pokazują się także informacje odnośnie pracy w niedzielę. Jest też sekcja dotycząca sal i częstotliwości zajęć w tygodniach. Dzięki tej wiedzy, operator programu podejmuje decyzję o dodaniu zajęć.
Program mocno ewoluował i oprócz układania planów lekcji umożliwia tworzenie raportów dla (wybranych) uczniów i nauczycieli w skali tygodnia, miesiąca lub semestru. Generuje także raporty czasu pracy belfrów.
Na bazie sukcesu tej aplikacji dodaliśmy również inne moduły: zatrudnianie nauczycieli, monitorowanie frekwencji czy księgę ucznia.
Screeny.
Interfejs makroaplikacji do komunikacji z użytkownikiem.
Harmonogram semestru dla klas
Rozbudowany formularz pozwala kontrolować wszystkie warunki stawiane aplikacji. Operator programu widzi także, częstość zajęć w poszczególnych tygodniach semestru.
Plany lekcji dla ucznia
Program zezwala na dowolną konfigurację raportów dla uczniów i nauczycieli. Pozwala łączyć ze sobą tygodnie, miesiące lub pokazać cały semestr. Eksportuje grafiki do plików PDF.
Efekty.
Konkretne korzyści dla Klienta z implementacji narzędzia.
Rewolucja dla dyrekcji
Mimo początkowych obaw dotyczących automatyzacji – efekt końcowy przyćmił oczekiwania całej Szkoły. Program okazał się prawdziwym game-changerem i pozwolił na spokojną pracę przy układaniu planów – bez zarywania nocek. O ile w dwóch pierwszych semestrach zdarzało mi się czasem wesprzeć Wicedyrektora – o tyle, od dwóch lat radzi sobie w pełni samodzielnie.
Grafiki dla uczniów
Szkoła zamieszcza na swojej stronie internetowej szczegółowe harmonogramy zajęć dla każdego kierunku. Zalogowani uczniowie mogą je pobrać.
Lepsze zarządzanie
Program znacząco usprawnił także inne procesy tj. zarządzanie zatrudnianiem, rozliczanie czasu pracy nauczycieli czy kontrola frekwencji uczniów.
Statystyka.
Krótkie podsumowanie projektu w liczbach.
Czas
Trwania
6mc
Rok
Realizacji
2018-2019
Skala
Trudności
10/10
Liczba
Procedur
231
Linie
Kodu
6738
Gotów na milowy krok?
Zwiększ WYDAJNOŚĆ – Zachowaj PIENIĄDZE – Odzyskaj CZAS