Klient.
Globalna korporacja z branży automotive.
Produkuje m.in. nowoczesne zespoły mocy do pojazdów hybrydowych i elektrycznych.
Problem.
Dlaczego Klient potrzebował makroaplikacji?
Problemem mojego Klienta był brak przejrzystego systemu rejestracji komponentów, które zostały uszkodzone podczas procesu produkcyjnego i w konsekwencji powinny zostać zezłomowane. Ze względu na ogromne wymagania jakościowe (korporacja produkuje układy hamulcowe dla największych globalnych marek) i konieczność ścisłego nadzoru, mój Klient uznał tę aplikację za najważniejszą ze wszystkich, jakie dla niego wykonałem.
Pierwsza wersja została przeze mnie dostarczona już w 2013r. Od tego czasu, co jakiś czas, wprowadzamy w narzędziu drobne zmiany. Poza aplikacją dla kontroli jakości, w międzyczasie powstała także wersja dla inwentaryzacji.
Rok 2023 okazał się przełomowy dla tej aplikacji.
Najpierw w marcu, utworzyliśmy trzecią wersję – tym razem dla magazynu. Jej celem była rejestracja uszkodzeń powstałych w trakcie transportu, pracy na magazynie lub błędów przy samej inwentaryzacji.
Najważniejsze jednak miało nadejść w czerwcu… Korporacja 3-lipca miała tzw. GO-LIVE. Konieczne było przerobienie obu aplikacji (kontrola jakości + inwentaryzacja).
Mariusz, mam bardzo pilny temat! Dotyczy on Twojego narzędzia do scrappingu. Mamy uruchomienie nowego systemu i konieczna jest m.in. zmiana pliku zaczytywanego przez SAP. Bez tego staniemy. Płacę jak za prezydenta!!!”.
JAKUB, STARSZY KIEROWNIK SEKCJI INTRALOGISTYKI
Biorąc pod uwagę fakt, że aplikację obsługuje ok. 80 osób i dziennie generowanych jest co najmniej kilkadziesiąt kart – aktualizacja zyskała status KRYTYCZNY. Rozpoczęła się więc nasza walka z czasem…
Rozwiązania.
Jak pokonaliśmy problem?
Z punktu widzenia tej aplikacji, dla Klienta najważniejsze były dwie rzeczy:
- Możliwość generowania kart PDF. Każda karta wygląda podobnie i składa się z trzech sekcji. Na górze określamy miejsce, gdzie powstał błąd (obszar, zespół, linia, MPK). Następnie mamy tabelkę z rejestrem uszkodzonych części (numer, opis, lokalizacja, ilość, wartość, kod błędu, metoda likwidacji). Na dole zaś znajdują się dwie stopki. Pierwsza z nich wymaga aż ośmiu podpisów, druga jest obowiązkiem informacyjnym dotyczącym ich wypełniania. Ich położenie zmienia się dynamicznie zależnie od liczby komponentów na karcie.
- Rejestracja w systemie SAP. Począwszy od 2013r. dane z kart były zapisywane do plików tekstowych, które następnie były wczytywane do SAP. Tym razem mój Klient chciał, aby generowane były pliki XLSX wg konkretnego szablonu, który zawierał aż 32-kolumny.
Po prawidłowej aktualizacji tych zadań i usprawnieniach dotyczących walidacji danych rozpoczęliśmy testy w środowisku Klienta.
Docelowo stworzyliśmy narzędzie, które jest obsługiwane równocześnie przez kilkadziesiąt osób. Każdy pracownik ma możliwość wygenerowania karty z unikatowym numerem i pliku Excela, który może od razu wgrać do systemu SAP.
Całość udało nam się wykonać przed deadline`m dzięki czemu Fabryka mogła bez przeszkód kontynuować produkcję. Dzień, w którym raport XLSX po raz pierwszy wczytał się do SAP był dniem ogromnej ulgi dla kontrolerów jak i kierownictwa całego Zakładu.
Screeny.
Interfejs makroaplikacji do komunikacji z użytkownikiem.
Karta złomowania PDF
Efektem końcowym jest m.in. utworzenie specjalnej karty z rejestrem uszkodzonych komponentów. W zależności od kosztu całkowitego, karta musi być podpisana przez odpowiednie osoby.
Formularz do wprowadzania danych
W wersji dla magazynu, użytkownik ma możliwość dodawania pojedynczych komponentów za pomocą formularza. W wersji dla kontroli jakości i inwentaryzacji, dane wprowadzane są masowo.
Efekty.
Konkretne korzyści dla Klienta z implementacji narzędzia.
Porządek w fabryce
Dzięki aplikacjom do scrappingu, mój Klient mógł zapanować nad częściami, które zostały uszkodzone podczas montażu i mają iść na złom. Ten porządek jest kluczowy choćby z punktu widzenia rozliczeń z Urzędem Skarbowym.
Oprócz produkcji, ten proces został uszczelniony także na magazynie.
Ciągłość produkcji
Możliwość rejestrowania uszkodzonych części i raportowanie tych informacji do SAP było dla mojego Klienta absolutnym priorytetem.
Dodanie krytycznej aktualizacji w czerwcu 2023r. pozwoliło mu uniknąć najgorszego – wstrzymania produkcji na Zakładzie, który zatrudnia +1000 pracowników.
Statystyka.
Krótkie podsumowanie projektu w liczbach (trzy wersje aplikacji)
Czas
Trwania
4mc
Rok
Realizacji
2013/2023
Skala
Trudności
8/10
Liczba
Procedur
164
Linie
Kodu
5467
Gotów na milowy krok?
Zwiększ WYDAJNOŚĆ – Zachowaj PIENIĄDZE – Odzyskaj CZAS