Narzędzie Tabela pozwala w szybki sposób przekonwertować prostą tabelkę do postaci obiektowej. Niesie to ze sobą m.in. możliwość naprzemiennego formatowania wierszy. Czasami jednak potrzebujemy oddzielić od siebie dane w inny sposób np. gdy w kolumnie pojawia się inna wartość. W takiej sytuacji przydaje się linia separacyjna.
Zmiany w Excelu 2007
Mądre przysłowie przekonuje nas, że:
Jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów.
Tabela jest narzędziem, które pod względem przekazu wizualnego, nigdy nie dorówna wykresowi. Nie jest to też jej zadaniem. Możemy jednak wzmocnić ten przekaz za pomocą pewnych trików związanych z formatowaniem. Excel bardzo nam w tym pomaga.
Mechanizm formatowania warunkowego został całkowicie przebudowany w wersji 2007. Microsoft wprowadził wiele gotowych reguł, które pozwalają zmienić wygląd naszej tabeli kilkoma kliknięciami. Śmiało możemy nazwać tą zmianę rewolucją.
Pomimo wielu wbudowanych opcji, możemy dalej z powodzeniem stosować kryteria formułowe, które będą działać w każdej wersji Excela.
Zmiana Wpisu w Kolumnie
Jednym z moich ulubionych trików jest wyświetlenie poziomej linii. Jej zadaniem jest oddzielenie od siebie wierszy, które różnią się w wybranej kolumnie.
Porównanie Tabel
Skupmy się na kolumnie C. Dane zawierają nazwiska i są posortowane alfabetycznie.
Chcę aby Excel dodał linię, gdy w kolumnie pojawia się nowa wartość,. Ot taka, linia separacyjna, która informuje nas, że zmieniło się nazwisko.
Prawda, że wygląda to czytelniej?
Kod Makra
Jak taką linię dodać makrem? Trzeba zastosować regułę formułową w formatowaniu warunkowym.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 |
Sub DodajLinieSeparacyjna() 'Aktywacja arkusza i pierwszej komórki jest konieczna! wksTable.Select wksTable.Range("A1").Select 'Skasuj formatowania warunkowe i zastosuj nowe With wksTable.Range("A1").CurrentRegion .FormatConditions.Delete .FormatConditions.Add Type:=xlExpression, Formula1:="=$C1<>$C2" With .FormatConditions(1).Borders(xlBottom) .LineStyle = xlContinuous .Weight = xlThin .ColorIndex = xlAutomatic End With End With End Sub |
I jeszcze jedna ważna informacja.
Aby formatowanie warunkowe zadziałało – należy najpierw zaznaczyć pierwszą komórkę tabeli. W przeciwnym razie, reguła formatowania nie zostanie wgrana lub nie będzie działać prawidłowo.