Szablony są bardzo użytecznym, ale mało popularnym narzędziem. Sprawdzają się tam, gdzie musimy – co jakiś czas – uzupełnić tą samą formatkę innymi danymi. Szablon w Excelu może dotyczyć np. faktury VAT, rachunku do umowy, budżetu rodzinnego, obecności pracowników. Jak widać, spektrum ich zastosowania jest bardzo szerokie.
Dodanie arkusza
Dodawanie nowych arkuszy makrem jest dość rzadką czynnością wykonywaną w ramach aplikacji EXCEL/VBA. Zdecydowanie częściej tworzy się nowe skoroszyty, aby zrzucać do nich gotowe raporty. W przypadku arkuszy, zwykle mamy już przygotowane formatki i wygodniej jest nie tworzyć ich od nowa.
Formatka nie jest jednak tym samym co szablon. Ten ostatni to osobny plik XLTX lub XLTM.
Zdarzają się jednak sytuacje, że chcemy dodać zwykły arkusz makrem. Wstawienie go jest stosunkowo proste. Z pomocą przychodzi rejestrator makr, który nagrywa taki kod jak poniżej. Wystarczy go nieco przerobić i dostosować pod swoje potrzeby.
1 2 3 4 5 |
Sub Macro1() Sheets.Add After:=Sheets(Sheets.Count) End Sub |
Dodanie szablonu
Czasami chcemy sobie ułatwić życie i tworzymy szablon raportu, a w pętli podmieniamy dane.
W jaki sposób jednak dodać do pliku zakładkę utworzoną na bazie szablonu? Bardzo prosto! Tutaj także z pomocą przychodzi nam rejestrator makr. Po skończeniu nagrywania, kod możemy dostosować do swoich potrzeb, co pokazuje linia poniżej.
1 2 3 4 5 |
Set wksNowy = ThisWorkbook.Sheets.Add( _ Type:=sSciezkaDoSzablonu, _ After:=ThisWorkbook.Sheets(iArkusze)) |
Zmienna sSciezkaDoSzablonu przechowuje lokalizację szablonu, natomiast zmienna iArkusze zlicza arkusze w skoroszycie. Parametr Type określa nam o jaki szablon chodzi.