Pasek szybkiego dostępu został wprowadzony razem ze wstążką w wersji 2007 programu Excel. Jego pojawienie się było pewną rekompensatą za wdrożenie wstążki i rezygnację z pasków narzędzi. Jak go wykorzystać w kreatywny sposób? O tym dowiesz się w tym artykule.
Narodziny wstążki
Kiedy kilkanaście lat temu wprowadzono wstążkę – wiele osób przecierało oczy ze zdumienia. Niewielu sądziło, że można aż tak odważnie zmienić interfejs programów MS Office.
Wstążka sprawiła, że do lamusa odeszły popularne i bardzo lubiane paski narzędzi. Większość użytkowników była bardzo niezadowolona z dokonanych zmian i nawet po latach, nie zmienili oni swojego zdania.
Głównym argumentem, na który powoływali się zwolennicy tradycyjnych pasków, było to, że wszystkie przyciski są widoczne w menu programu. W przypadku wstążki konieczne było przełączanie kart.
Drugim argumentem była zbyt duża wysokość wstążki. Pamiętajmy, że mówimy o latach 2007-2010. Standardem wtedy były mniejsze monitory – sporo osób pracowało na 19-21-calowych ekranach.
Pasek szybkiego dostępu
Wydaje się, że Microsoft w pewnym sensie przewidział ten problem. Pomimo wprowadzenia wstążki, zdecydowali się także dodać pasek szybkiego dostępu. Jego obecność miała po części przypominać użytkownikom pasek narzędzi znany z wcześniejszych wersji Excela.
Z perspektywy czasu uważam, że dodanie paska szybkiego dostępu było dobrym rozwiązaniem. Pozwala on skupić wokół siebie przyciski, z których korzystamy najczęściej – bez podziału na grupy czy karty.
INFORMACJA
Do paska szybkiego dostępu możemy dodać przyciski, których nie ma na standardowej wstążce. Warto skorzystać z tej opcji.
Moim zdaniem zdecydowanie warto poświęcić kilkanaście minut aby wgrać tam odpowiednie przyciski. Czas ten zostanie zwrócony z nawiązką, gdy tylko zaczniemy pracować w Excelu.
Jakie przyciski warto dodać?
Poniżej chciałbym zwrócić uwagę na przyciski, które moim zdaniem są bardzo użyteczne i przyspieszają pracę w Excelu. Na pewno warto je podpiąć na pasek szybkiego dostępu.
Otwarcie i zapis
- Otwórz. Wyświetla okienko dialogowe, z którego możemy wybrać interesujący nas plik
- Otwórz ostatni plik – niezwykle użyteczny przycisk, który wyświetla nam listę ostatnio otwartych plików. Częściej korzystam z tej opcji aniżeli standardowego Open.
- Zapisz jako – bardzo pomocny przycisk dla osób, które zapisują swoje pliki w różnych formatach (wyświetla pomocnicze okienko).
- PDF or XPS – dla osób, które często zapisują swoje pliki do formatu PDF jest to bardzo przydatny przycisk, chociaż niektórym wystarcza menu rozwijane Save
Kopiowanie, wklejanie, edycja
- Wklej specjalnie – na pewno warto mieć pod ręką przycisk, który wyświetla możliwe opcje wklejenia danych. Oprócz niego można także rozważyć umieszczenie na pasku przycisku Wklej wartości.
- Cofnij, Ponów – cofa lub powtarza ostatnią akcję
- Zwiększ/Zmniejsz rozmiar czcionki – szybkie zwiększenie lub zmniejszenie rozmiaru czcionki o jeden krok.
- Kolor czcionki, kolor wypełnienia – podobna sytuacja jak w poprzednim przypadku. Umożliwia szybki dostęp do koloru czcionki i wypełnienia.
- Zawijaj tekst– zaskakująco często zdarza mi się korzystać z tej opcji, zwłaszcza wtedy gdy nazwa nagłówka nie mieści mi się w komórce, dlatego dodałem ten przycisk do paska szybkiego dostępu.
- Kolory motywu – szybka zmiana kolorów w aktywnym dokumencie, bez konieczności przechodzenia do rzadko używanej karty Page Layout.
- Obramowania – w szybki sposób możemy dodać lub usunąć dowolne obramowanie dla komórki/zakresu komórek.
- Wyczyść – niezwykle pomocne menu rozwijane, które pozwala szybko skasować dane lub formaty danych w konkretnym zakresie komórek.
Organizacja, widok
- Bieżący obszar – skrót Ctrl+A zaznaczy nam komórki przylegające do aktywnej komórki lub cały zakres arkusza. Opcjonalnie można dodać przycisk, który wykonuje taką operację.
- Widoczne komórki – szybki sposób na zaznaczenie tylko widocznych (np. przefiltrowanych) komórek. Pomocne dla osób, które nie znają skrótu Alt+;
- Zablokuj okienka – bardzo pomocne menu rozwijane, które pozwala nam „zamrozić” wiersze bez konieczności przechodzenia do karty View, czy też używania kłopotliwego skrótu Alt+W+F+F.
- Nowe okno – szybki sposób na dodanie nowego okna dla aktywnego pliku.
- Rozmieść wszystko – świetne w połączeniu z powyższa opcją. Pozwala rozmieścić odpowiednio okna dla aktywnego lub dla wszystkich skoroszytów. Pracując na dwóch monitorach na prawym możemy wyświetlić edytor VBA, a na lewym np. pięć arkuszy. Debuggując kod możemy komfortowo monitorować zmiany w arkuszach.
- Linie siatki – zwyczajne pole wyboru (tzw. „ptaszek”), które szybko pozwala usunąć/wyświetlić linie siatki dla aktywnego okna. Przyznam, że często korzystam z tej opcji ponieważ w wielu arkuszach wyłączam linie siatki i wprowadzam własne (utworzone poprzez obramowanie).
- Nagłówki – sytuacja bardzo podobna do poprzedniej, z tą różnicą, że mamy tutaj do czynienia z usunięciem/wyświetleniem nagłówków.
Pozostałe opcje
- Przeliczanie – krótkie, ale bardzo przydatne menu, które szybko pozwala zmienić sposób przeliczania z automatycznego na ręczny lub odwrotnie. Przydatne zwłaszcza dla osób, które pracują na pliku zawierającego dużą liczbę formuł.
- Opcje – szybki i sprawny dostęp do opcji Excela
- Dodatki – wyświetla okienko z dodatkami. Bardzo szybko można włączyć lub wyłączyć któryś z nich.
Makra i VBA
- Zarejestruj makro – w szybki sposób pozwala włączyć lub wyłączyć nagrywanie makra.
- Zobacz makra – wyświetla listę wszystkich makr publicznych we wszystkich modułach.
- Visual Basic – bardzo często uruchamiam edytor VBA skrótem Alt+F11, ale czasami wygodniej jest mi po prostu kliknąć w ikonkę.